söndag 17 september 2023

Frill 6.8. Del 2 - Cerceris quadrifasciata

Glimtarna man får av ansiktet hos denna rovstekelhona ger vid handen att det torde röra sig om Cerceris quadrifasciata och inte någon av de övriga arterna i släktet, ett släkte med svårbedömda arter om man endast har fältfotografier ur begränsade vinklar.

C. quadrifasciata är vanlig och påträffas mer eller mindre i hela landet.

Vid Frill fyndades rovstekeln i ett soligt, sandigt och väldränerat område med blandning av gräs och blommande växter. Man får förmoda att bohålorna fanns i den omedelbara närheten eftersom markens beskaffenhet är av lämpligt slag. 

Honorna bildar vad som kunde kallas "kolonier" där många gräver sina bohålor intill varandra. Särskilt många steklar fick jag inte ögonen på och inte heller noterade jag någon ansamling av bon. Men det är troligen snarast en följd av att jag mest av allt försökte få en allmän överblick och inte koncentrerade mig på något specifikt i stil med marklevande rovsteklar.

Deras grävda hålor innehåller ungefär 4 boceller vardera och i dessa placeras ca tio bedövade vivlar (fam. Curculionidae) från t.ex. släkten som Phyllobius, Polydrosus och Otiorhynchus som mat till vardera larv.


Referens:

O. Lomholdt. 1984
The Sphecidae (Hymenoptera) of Fennoscandia and Denmark (Fauna Entomologica Scandinavica, Vol 4.)
E. J. Brill / Scandinavian Science Press Ltd



 

2 kommentarer:

  1. I augusti och september brukar man ju annars hitta mycket av rovstekeln Mellinus arvensis, som på danska heter just Efterårsgravehveps!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Jag förväntade mig nästan M. arvensis vid Frill men fick inte syn på arten. Förhållandena är i teorin goda med både sandig mark och flugor. Jag kanske bara inte var uppmärksam nog.
      Vid sandstränder som Storsand, Monäs finns de dock i mängd.

      http://utgangspunktnykarleby.blogspot.com/2021/09/storsand-138-del-3-mellinus-arvensis.html

      Radera