torsdag 21 september 2023

Frill 6.8. Del 8 - "Sommarhöstgökbi"

De flesta gökbi-arterna (släktet Nomada) flyger primärt på våren och försommaren. Höstgökbi, Nomada roberjeotiana, är däremot en sensommar-art som passar bra med tidpunkten. Men sommargökbi, N. tormentillae, kan även förekomma en liten bit in i augusti och dessa båda arter är svåra att skilja från varandra om inte rätt detaljer syns. 

Tyvärr fick jag inte mer än detta halvdana fotografi av biet och fler såg jag inte. Skutellen, den som syns som en brun fläck på ryggen, skiljer sig en smula arterna emellan. Sommargökbi har en lite tydligare mittfåra på skutellen. På bilden är den något svårbedömd. Ett fotografi där första tergiten (ryggplåt på bakkroppen) är synlig vore värdefullt för artbestämningen.

Nästa sommar är det således skäl att spana efter fler gökbin och då gärna främst under nämnda vår och försommar. Eftersom jag så oerhört sent på säsongen fattade att jag borde åka till Frill har jag alltså mycket att upptäcka än. 

Gökbin är boparasiter hos solitära bin som gräver bohålor i marken. Gökbihonan lägger ägg i värdartens boceller varpå gökbilarven först äter upp värdartslarven och därefter det insamlade lagret av pollen. Hittar man dylika boparasiter får man alltså utgå från att värdarten finns i området. Det omvända är inte självklart men känner man till vilka som parasiterar på någon art man fyndat är det alltså läge att även spana efter den parasiterande. 

Värdart för höstgökbi är tandsandbi, Andrena denticulata, som mycket väl kan finnas i det ännu o-genomgångna bildmaterialet. Sandbin fotograferades men jag har inte tagit dem genom artbestämningsproceduren än. Tandsandbi samlar pollen från ett flertal korgblommiga växter.
Sommargökbi är boparasit hos blodrotssandbi, A. tarsata, vilken är en art knuten till släktet Potentilla och då främst blodrot, P. erecta, samt femfingerört, P. argentea, vilken växer på området. Blodrot är inte listad i existerande växtinventering på Frill men kan förstås finnas i närbelägna trädgårdar.

Just gökbin är ett släkte jag rent allmänt inte påträffar så ofta eftersom jag helt enkelt mestadels rör mig på fel ställen. I trädgården har jag dock väntat på trädgårdsgökbi, N. ruficornis, vars värdart är trädgårdssandbiAndrena haemorrhoa. Väntan fortsätter.

Både sommargökbi och höstöstgökbi är aningen sydostliga av sig i Finland vad rapporterna beträffar men en del bekräftade fynd finns längs västkusten. Samtidigt kan man misstänka att de glesa rapporterna från västkusten handlar om underrapportering.

Tack till Krister Larsson för artfunderingar!


Referens:

Cederberg, B., Holmström, G., Hall, K. & Berg, A. 2022. 
Uppsala: SLU Artdatabanken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar