tisdag 5 september 2023

Bådaviken 5.8. Del 5 - Marmorspindlar

Kan man bli trött på marmorspindlar?
Jag vet inte.
Undersökning pågår.

Ifall du som läser är en återkommande besökare kan du eventuellt tidigare ha noterat att jag hyser viss fäbless för dessa variabla och tjusigt mönstrade spindlar. Således dokumenterar jag i stort sett alla jag får ögonen på - även om jag inte letar jätteintensivt - och bygger således sakteliga upp en samling bilder av nämnda variation. Samtidigt är det intressant att ställa färgskalorna och kontrasterna i relation till deras omgivning. 

Båda honorna i det här inlägget är fyndade på alstammar inne i Bådavikens albård/strandskog.

En hane hittades också. Hanarna spelar dock inte alls i samma höga mönsterdivision som honorna.


Några tidigare exempel:
Hona från Bådaviken 1.8.2022. Hittad i albårdens ytterkant mot strandängen.
Hona i trädgården 19.9.2021. Nätet på husväggen i relativt skuggig omgivning.
Två honor - varav den ena är A. marmoreus var. pyramidatus - dokumenterade i Bådaviken 24.8.2019. Skrev lite om fenotypisk plasticitet i det inlägget.
Hona på renfana i skogskant 15.8.2017.
Hona inne i tallskog på Jöusan 20.8.2016.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar