lördag 2 september 2023

Bådaviken 5.8. Del 2 - Stickmyggor

Håller jag rätt kurs i artbestämningen ska det här inlägget innehålla två arter av stickmyggor. 

Inledningsvis (två första bilderna) en ganska sliten individ av vad som torde vara gulbrun skogsmygga Aedes annulipes. Den och dess artfränder var bland de första att dyka upp så snart jag steg av cykeln intill skogsvägen ut mot viken.

Ute i albården dokumenterades denna sommarskogsmygga Aedes cantans. Jag förmodar att båda arterna fanns både inne i skogen där jag parkerade cykeln och ute i albården. Gulbrun skogsmygga (förmodad sådan) har åtminstone tidigare dokumenterats på det sistnämnda stället. Det är ca 500 meter mellan platserna.

Här en som blev tvungen att borra djupt.

Särskilt många var de inte. Upplever att jag är relativt myggtålig men Bådaviken är en plats som tidvis bjuder på ohemult giganorma mängder stickmyggor och det finns tillfällen då jag helt enkelt inte klarat av att vistas någon längre stund på platsen. Den här sommaren verkar ingendera av de annars friskt förekommande arterna ha toppat sina populationer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar