söndag 10 september 2023

Bådaviken 5.8. Del 9 - Scathophaga spurca

Familjen kolvflugor (Scathophagidae) hör till den stora andelen taxonomiska insektgrupper jag har starkt begränsad erfarenhet av. Artantalet i Finland är 96 st enligt laji.fi.

Släktet Scathophaga kommer man till ganska oproblematiskt men sedan känns det något trixigare. Efter en stunds rotande och nycklande har jag kommit till slutsatsen att det rör sig om S. spurca vilken för övrigt är den oftast rapporterade av Finlands tolv listade arter.

Jag har postat bildmaterialet i en grupp med Diptera-folk men ännu inte fått någon kommentar på min artbestämning. Får vid behov som vanligt lov att korrigera mig och revidera det här inlägget om expertisen drar divergerande slutsats.

Bajset som det lyckliga parets larver ska få äta sig fram genom härrör ur någon av Bådavikens Highlandkossor. Faktum är att jag under årens lopp spanat efter kolvflugor bland komockorna utan att få korn på någon. Säkerligen har de varit på plats men inte råkat vara tillräckligt synliga i samband med mina besök... eller så har jag spanat synnerligen dåligt vilket absolut är en plausibel orsak eftersom jag vanligen koncentrerat mig på andra motiv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar