lördag 16 september 2023

Trädgården 27.6. Drosophila sp.

Backar bandet och plockar fram en liten fluga som dokumenterades i trädgården 27.6. Glömde den när jag gick genom och publicerade bildmaterialet från nämnda datum. Då handlade det om liv och rörelse bland häggspinnmalarna.

Underlaget är svamp. Huruvida svampen är dess egentliga föda eller om den bara tillfälligt hittar ätbart på ytan vet jag inte. Bildmaterialet är nämligen allt för begränsat för att jag ska våga mig på någon artbestämning eller hoppas allt för mycket på assistans från expertis. 

En gissning har jag dock. 
Flugan hör till släktet Drosophila. Så långt torde allt vara klart.
De flesta av dem gillar frukt. Speciellt när frukten börjar bli av det övermogna slaget. 
Men ett fåtal arter lever på svamp och flugan på bilderna har onekligen en färgton och en del detaljer som påminner starkt om Drosophila phalerata vilken är en av svampätarna. 
Att hitta D. phalerata i trädgården skulle inte vara någon överraskning då den torde vara hyfsat vanlig i nästan hela landet.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar