fredag 29 september 2023

Frill 6.8. Del 14 - Ängsblombock

Tänka sig att det skulle ta drygt tio år innan ängsblombock, Stenurella melanura, dök upp i ett inlägg på denna blogg. 
Ängsblombock är alltså en av de vanligaste långhorningarna i landet - utifall någon funderar på varför jag inledde som jag gjorde. Den hör även till "trädgårdskryssen" men först nu kom jag underfund med att jag av någon anledning aldrig tidigare tagit fotografi av den. Så kan det ibland vara med vanliga arter.

Död ved av allehanda träslag går an för larvernas uppväxt. De lever primärt i ved av grenar och tunnare stammar. Gärna får den döda veden ligga på marken och vara av det fuktigare slaget. Vuxna skalbaggar syns under högsommaren på ett flertal olika blommor. Bildens ängsblombock är en hane vilket, jämfört med honorna, syns på täckvingarnas färg och på antennerna som är något längre än kroppen.

Redigering 3.10: Det visade sig att jag hade en hona bland bildmaterialet också. Hon fick ett eget inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar