torsdag 29 juni 2023

Bådaviken 6.6. Del 1 - Marmorglansvivel

6.6 var jag tillbaka i Bådaviken. Stannade upp i den "djupare" strandskogen med blandning av stora björkar och mindre träd i form av rönn, sälg, hägg och al. Här ligger en hel del av de stora björkarna raklånga efter en höststorm 2020 och jag har förstås som avsikt att följa med småkrypslivet på och i den döda veden. Än så länge har jag faktiskt inte råkat upptäcka några intressanta vedanknutna småkryp. Måhända har jag besökt området under fel tidpunkter eller varit ouppmärksam. Spaningarna fortsätter.

Men... det var ju inte det jag skulle ägna det här inlägget åt. Får återkomma till de döda björkarna när något aktualiseras.

Här är en vivel som satt i grönskan. Men vilken grönska? Blackoutade och kollade inte vilken växt viveln satt på. Det syns inte heller på något av fotografierna som togs av viveln. Men det måste rimligen vara en hägg och hägghorn, dvs gallbildningar av gallkvalstret, Phyllocoptes eupadi.

Viveln är i alla fall en marmorglansvivel, Polydrusus tereticollis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar