tisdag 13 juni 2023

Storsand 27.5. Del 8 - Vattenspindel

Det var ett antal sekundmetrar som piskade upp sand ute på stranden. Springer man omkring med en kamera är sådant inte så önskvärt. Höll kameran i lä av kroppen och trotsade blåsten några minuter för att traska ut till strandkanten och granska ilandspolat växtmaterial. Särskilt mycket fanns inte att plocka omkring i, men några vassrör och små träbitar kunde jag i alla fall flytta på.

Omedelbart dök en större spindel upp. 
En vattenspindel, Argyroneta aquatica
En hane på ca 12 -13 mm (kroppslängd). De orange fläckarna är torkat dy-material.

Det ska sägas att jag blev en smula överraskad. Tycker det är dåliga odds för att hitta en vattenspindel under första vassröret man man lyfter på vid en strand som är totalt två kilometer lång. Känslan är att det verkligen inte är många vattenspindlar som huserar bland strandmaterialet på den stranden. Eller så är det.

Hur som helst är det inte så jättemånga vattenspindlar som rapporteras på laji.fi per år. 
Detta påminner mig om att även jag borde få tummen ur och rapportera in observationer till nämnda databas.




Vattenspindel är onekligen en särling bland Finlands nästan 650 spindelarter. Absolut största  delen av dess liv spenderas under vattenytan genom att den med sin håriga bakkropp kan dra ner luft som förvaras i en vävd "dykarklocka". Där ägnar den sit åt jakt och fortplantning.

Et kul fynd må jag säga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar