söndag 14 juni 2020

Storsand 31.5. Del 6 - Noshjälmspindel

Jag borde ha skärpt mig när jag fotograferade den här. Då skulle kanske bilderna fått skärpan på lite bättre ställe. 

Det var en liten - ca 2,5 mm - hoppspindelhane som höll sig livlig och rörlig i min lilla portabla fotostudio (vit plastask). 

Jag kollade inte bildmaterialet jättenoga på själva kameran heller. Då löper man risk att komma hem med dylikt sudd.

Men arten kan bestämmas ändå. Det rör sig om Lasaeola prona som på svenska heter noshjälmspindel. Ett passande namn med tanke på det spetsigt utdragna huvudet och den "hjälm" vilken syns som ett markerat fält över främre delen av carapax.

Förutom ett fynd i Uleåborgstrakten verkar den här arten vara rapporterad enbart från sydligaste delarna av landet.  Enligt uppgifter jag fått från svensk expertis är noshjälmspindel typisk i miljöer motsvarande Storsand. Spindeln är funnen i låg vegetation på de "grå sanddynerna"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar