måndag 1 juni 2020

Bådaviken 23.5. Del 3 - Ett litet snyggo

När jag hade undersökt ett par lavsnabblöpare (föregående inlägg) borde jag egentligen ha åkt hem för att jobba. Men några snabba nedslag i förmultnande alved på marken ville jag ändå göra. Det har jag nämligen inte tidigare gjort där ute vid Bådaviken och då finns det förstås potential för nya artkryss.

Det här är ett sådant nytt artkryss. Således även ny på bloggen.

Juvelen heter förmodligen Paederus fuscipes eller kanske P. riparius
Jag vågar inte spika art då jag inte riktigt känner att ögonen är tillräckligt känsliga för skillnaderna dem emellan. Det man ska se på - om jag uppfattat saken rätt - är halsskölden vilken hos P. fuscipes är något smalare än täckvingarna i framkant och endast marginellt avsmalnande bakåt. Hos P. riparius borde den vara lika bred som täckvingarna i framkant och mer avsmalnande bakåt.

Bilden ligger ute på en skalbaggssida men någon bekräftelse har jag inte fått än.

P. fuscipes verkar vara enbart rapporterad från kustområden kusterna medan P. riparius är även från hela södra halvan av landet - främst i sydost. P. riparius verkar vara den vanligare av de två.

Kortvingen hittades i en ruttnande alstam som låg på marken.

Edit 3.6.2020: Expertisen tror på P. riparius. Så då trodde jag fel. Typiskt. Men bra att ens tro blir rubbad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar