torsdag 4 juni 2020

Bådaviken 23.5. Del 7 - Munkspindel

Det är med darr på rösten... mina skrivande fingrar, jag säger att det här är Metellina mengei - munkspindel.

Orsaken till det darret handlar om att jag faktiskt inte kollade de kännetecken dessa spindlar har gentemot den snarlika arten M. segmentata (höstspindel)

Hos hanarna (inläggets fyra första bilder) är bl.a. metatarsus försedd med en rad hår som står vinkelrätt utåt (nedåt). Jag fotograferade aldrig spindlarna så att dessa hår syns. Någon närmare koll på deras palper gjorde jag inte heller.

Men munkspindlar är vuxna på våren medan höstspindlarna mognar till hösten. Så jag tror att man vågar säga att det är den först nämnda.

Hanarna ovan (två olika) hittades på döda algrenar ute i strandskogen.

Nedan syns en hona nerskakad från en gran.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar