söndag 7 juni 2020

Bådaviken 23.5. Del 14 - Plattad dyngbagge

Acrossus depressus - plattad dyngbagge - blir bloggens första dyngbagge.
För det första är det anmärkningsvärt att det tagit så länge innan jag faktiskt sökt fram dygnbaggar. Dels är dyngbaggar ganska lätta att hitta förutsatt att man kollar på rätt ställe, alltså i bajs, och för det andra så är det en intressant grupp jag gärna skulle kika närmare på. 

När jag i januari 2019 skrev det här inlägget om boken Nordens dyngbaggar trodde jag att jag verkligen var på god väg att ta tag i saken... eller i bajset... och aktivt söka dem. Bl.a. har jag säkerligen tillåtelse att rota bland spillningen på en besöksgård med allehanda djur här i närheten. Där vore det t.ex. intressant att se vilka arter som går i lama-spillning. Lamor nämns nämligen föga förvånande inte i dyngbaggeboken.

Jag har i och för sig några insamlade dyngbaggar som väntar på dokumentation och blogginlägg. De dök upp i trädgården när vi senaste vår (2019) hade hämtat dynga till trädgårdslandet och växthuset. De baggarna får jag återkomma till en vacker dag.

Plattad dyngbagge är en vanlig dyngbagge som finns i stort sett över hela Norden och som återfinns i spillning från ett stort antal olika djur. Den rapporteras främst från kospillning och återfinns även i häst- och får-bajs. Ute i det vilda är det älg, rådjur, hjort och ren som gäller. De två dokumenterade individerna är plockade från rådjursspillning.

Längden är 6-9 mm. De förekommer i en variant med svarta täckvingar och en variant med röda täckvingar som de två på bilderna. På Åland är nästan enbart den svarta färgformen rapporterad. I Åbolands skärgård och runt Åbo återfinns båda formerna. I resten av landet är de röda i klar majoritet.

Namnet har den fått eftersom den är relativt platt i jämförelse med hur välvda de flesta dyngbaggarna är. Den hittas - som vuxen - främst mellan maj och juli. Speciellt i slutet av maj och början av juni är observationerna vanliga. Den övervintrar som vuxen.


2 kommentarer:

  1. Skall man finna vuxna dyngbaggar, så bör inte avföringen vara mer än några dagar gammal. Eftersom man sedan floterar så är det ju mycket enkelt att finna dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis!
      Dyngbaggar är i den bemärkelsen ganska tacksamma att söka i lite mer "industriell" skala - speciellt om man har tillgång till en gård med djur och rejält med färsk spilllning.

      Rådjursspillningen baggarna i inlägget levde i, var inte gammal.

      Radera