fredag 12 juni 2020

Storsand 31.5. Del 3 - Kaparspindel

Det här är ett inlägg jag ur vetenskaplig synvinkel skäms en smula över. Jag vet nämligen inte vilken art det är och det hade antagligen ordnat sig om jag bara hade använt medhavd utrustning för att kontrollera spindelns underrede.

Det är antingen Ero furcata (skogskaparspindel) eller E. cambridgei (sumpkaparspindel). Arterna är vansinnigt lika varandra och det är genitaliekontroll som gäller om man vill veta vilken det är.

Jag kände inte för att börja lirka ner den lilla spindeln i arakonskopet och försöka få bra bilder av epigynet. Så i stället får jag vara tillfreds med Ero sp. och därmed leva i ovisshet kring vilken art det var. 

Spindeln skakades fram från torr undervegetation i den trädbeväxta delen av sanddynerna ungefär 500 meter från stranden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar