måndag 29 juni 2020

Bådaviken 21.6. Del 5 - Guldtrollslända

Förra sommaren skrev jag, i samband med ett inlägg om metalltrollslända, att det också torde vara möjligt att hitta guldtrollslända - Cordulia aenea - vid Bådaviken. 

Här är den nu. 
Det här är en hona vilket bl.a. syns på bakkroppens form samt på bihangen längst bak. De trivs bäst i vegetationsrika vattensamlingar som är åt det mer näringsfattiga hållet. Här kan man tänka sig att Bådavikens vatten kan börja vara aningen för näringsrikt och att guldtrollsländorna inte är så talrika i området. Men det är bara en spekulation och inget som kan bekräftas. I mina spaningar efter trollsländor såg jag dock bara denna hona av arten i fråga. 

De absolut vanligaste trollsländorna vid tiden för besöket var fyrfläckad trollslända (Libellula quadrimaculata). Tyvärr lyckades jag inte få någon bild av dem. De var helt enkelt alldeles för nerviga och vågade inte låta mig komma tillräckligt nära med mitt 100mm-objektiv. 
Just fyrfläckad trollslända känns mycket mera "hemma" i Bådaviken eftersom platsen rent teoretiskt är mer i parentes med den typ av miljö och biotop de gillar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar