söndag 21 juni 2020

Projekt "bli biten av rött kvalster". Del 1 - Sammetskvalster

Edit 22.6: När jag såg det här inlägget i en annan dator noterade jag att några av bilderna hade alldeles för "sönderbrända" röda toner i kvalstren (speciellt de tre första bilderna). Ska i något skede justera färgbalansen. Krångligt det här med kalibreringen av skärmar. Men bättre att färgmättnaden blir lite svag än att alla nyanser försvinner. Knappast samma på alla skärmar dock.

När sammetskvalster (Trombidium sp.) dyker upp i olika "vad är det här för kryp-grupper" på internätet (ofta Facebook) brukar det alltid vara någon eller några som hävdar att de blivit bitna av sammetskvalster. Det sägs göra ont också.

Jag har aldrig sett någon riktig verifierad bekräftelse på att sammetskvalster verkligen bits. Men eftersom folk i allmänhet verkar ha lite dålig koll på kvalster så började jag utgå från att vilket rött kvalster som helst kan tänkas börja gå under namnet "sammetskvalster". Då blir följdfrågan vilket rött kvalster är det egentligen som bits. Nu räknar jag inte in nymfer av kvalster i familjen Trombiculidae. De är nämligen kända som blodsugare men de känns inte när de "biter".

Den här sommaren tänker jag alltså försöka bli biten av ett rött kvalster och samtidigt dokumentera vilket det är.

Sammetskvalster är inte synliga ovan jord särskilt lång tid på året. Här är ett tidigare blogginlägg med lite mera information om den saken. Det gäller alltså att passa på att försöka bli biten medan de är uppe och springer på markytan.

7.6 hittade jag två sammetskvalster som skulle få chans att trycka sina mundelar i mitt skinn.

Givetvis blev det en del fotograferande av kvalstren också.

Båda var pigga och kvicka. Svårt att hinna få dem i fokus. Speciellt när de var på handen och armen. då var det bara ett evigt rännande av och an. Inget bitande. 

Jag försökte provocera till bett också. Placerade ett finger försiktigt mot kvalstret och höll så att det satt fast - utan att klämmas eller skadas. Inga bett då heller.

10.6 hittade jag ytterligare ett sammetskvalster. Gjorde nya försök utan resultat. 

Om ett sammetskvalster verkligen skulle bita... vad skulle det i så fall bita med?
Mundelarna är mig veterligen inte konstruerade så att de kan penetrera vårt skinn. Men sammetskvalster har på palptibian en tagg som påminner lite om de vassa krokarna ute på spindlarnas chelicerer (käkar). Jag spekulerade lite i att sammetskvalstren möjligen kunde tänkas använda den taggen som något slags försvar om det krävs. Ser man på bilderna i det där förra sammetskvalster-inlägget så syns de på vissa bilder (där kvalstret ligger på rygg) osm ganska långa och vassa taggar. 

Men när jag försökte få bild av taggarna på det här kvalstret ser de snarast korta och trubbiga ut.

Jag har i skrivande stund inte koll på om taggarnas längd har med kön att göra eller om det kan tänkas röra sig om olika arter. Det finns flera arter i släktet Trombidium men jag skulle vara förvånad om de lever sida vid sida här hemma i trädgården.

Hur som helst. Sammetskvalster kan troligen avfärdas som det "bitande röda kvalstret". Dessutom har jag varit involverad i diskussioner, samt läst i litteraturen så att jag nu vet vilket rött kvalster som bits. Det ska jag återkomma till då när jag hittar ett sådant och har försökt få det att bita.

7 kommentarer:

  1. Det har föreslagits att många kvalsters röda färg skall vara en skydd mot UV-strålning, snarare än varningsfärg för att de skulle vara giftiga eller smaka illa: https://doi.org/10.1007/978-94-017-0429-8_10

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken!
      Finns ett kapitel om saken även i boken Mites, Ecology, Evolution & Behaviour av Walter & Proctor. Har inte läst det kapitlet än (boken i bokhyllan).

      Sammetskvalster är ju ofta skyddade från solen eftersom de lever nergrävda nästan hela året och bara exponerar sig kort tid under några enstaka dagar under sommaren. Något slags UV-skydd måste de ha.

      Återigen exempel på att man aldrig någonsin blir "klar" med att lära sig nya saker även om våra mest triviala organismer i närmiljön.

      Radera
  2. Blev just biten av ett litet rött kvalster. Jag blev nyfiken och lät den bita vidare för att titta på den i förstoringsglas. Kändes som ett myggbett ungefär fast längre. Minst andra gången på en vecka som jag blivit biten så de trivs visst på vår tomt. Nyfiken på vad det var. Tyvärr mosade jag och slängde men kan spara nästa gång om du vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar!
      I denna länk (del två av "inläggsserien) finns svaret.
      http://utgangspunktnykarleby.blogspot.com/2020/08/projekt-bli-biten-av-rott-kvalster-del.html

      Radera
    2. Hmm. Tyvärr ingen direktlänkning i kommentarsfältet.

      Radera
  3. Mötte en liten sådan sammetskvalster i dag. Så vackra

    SvaraRadera
  4. Och jag idag. Så väldigt djupröd färg. En vacker skapelse.

    SvaraRadera