fredag 5 juni 2020

Bådaviken 23.5. Del 8 - Liten björn (?)

Omgivningen är ju full av småkryp. De finns liksom överallt. När man skakar en gren, knaprar under lite bark, lyfter på en sten, vänder på ett blad eller söker i en grästuva så finns där alltid någonting.

Under Bådavikenbesöket som den här "inläggsserien" bygger på hade jag med mig ett underlag som kunde samla upp allehanda kryp som ramlade fram medan jag undersökte alveden (död sådan) som ligger här och var i strandskogen.

Alla krypen dokumenterar jag inte. Jag är helt enkelt inte så systematisk. De mest iögonenfallande krypen brukar jag ta först och om jag senare hinner samla upp andra så får de också komma på bild. Den här var en sådan "andrasortering" som fortfarande sprang om kring på uppsamlingssanordningen när jag var färdig med dokumentationen av några andra.

Nu bygger jag kanske upp texten som om det här skulle vara ett fantastiskt slumpfynd. Men det är det inte. Det är bara en liten (väldigt ung) vargspindel som rimligen ska vara någon av björnspindlarna (släktet Trochosa). Vilken av dem vågar jag inte säga - och det är kanske inte alls möjligt med så här små individer.

Så här ser i alla fall en vuxen Trochosa-hona ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar