onsdag 27 maj 2020

Bådaviken 23.5. Del 1 - Korsspindel med stekellarv

På lördag (23.5) blev det lite värme i vårluften och jag kände mig tvungen att göra ett nytt besök för att se om lavsnabblöparna blivit vuxna. Jag ska återkomma till de spindlarna i ett senare inlägg.

Men jag tar Bådavikenbesöket i kronologisk ordning och därför får lavsnabblöparna vänta. 

När jag parkerade cykeln och började gå ut mot strandskogen där snabblöparna håller till spanade jag förstås lite här och var hela vägen. 

Första krypet jag stötte på var denna unga korsspindel som inte kommer att bli gammal.

Som synes har spindeln fått besök av en stekel som eventuellt kan vara Sinarachna nigricornis. 
Det finns en hel del inlägg med spindelparasiterande brokparasitsteklar här på bloggen sedan tidigare. Det här inlägget är kanske en lämplig start.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar