lördag 2 maj 2020

Bådaviken 25.4. Del 5 - Vedflugan och barkborren

Under lös bark på en död och liggande al hittades detta ca 7-8 mm långa rovdjur.

Det är någon av vedflugorna i släktet Xylophagus men vilken av våra 6 arter låter jag vara osagt. Har inte koll på om det går att artbestämma larver utgående från dylika bilder.

Vedfluglarver är rovdjur i död ved. Deras favoritbyte är skalbaggslarver. Likt många andra insekter i behov av död ved för dessa numera en allt mer tynande tillvaro rent populationsmässigt. Flera av Xylophagus-arterna är sällsynta.

Bär kanske tillägga att den spetsiga ändan är huvudet - ifall det finns frågetecken kring det.

Barkborren såg jag visserligen i sökaren, men av någon anledning koncentrerade jag mig inte mycket på den då när fotograferandet skedde. Borde förstås ha tagit lite fler bilder på den.

Vilken barkborre det är vet jag inte. Albarkborre - Dryocoetes alni - är väl ett tänkbart alternativ. Jag har dock inte fått bekräftelse på det. Den som har för vana att kolla etiketterna (nedan om inlägget samt kolumnen till höger) noterar att detta inlägg nu fu återfinns i etiketten Insekter - Skalbaggar - Vivlar. Det beror på att barkborrarna (underfam Scolytinae) ingår i familjen vivlar (Curculionidae).

Jag velade en smula angående etiketteringen av det här inlägget. Barkborrarna är ju en ganska speciell och stor grupp som i viss mång skiljer sig ganska mycket från övriga vivlar. Det skulle alltså kunna finnas argument för att skapa en egen "etikett" för dessa. Jag har ju också en del andra etikettindelningar som avviker från den generella regeln att indela enligt familjer. Vi får se. En dag när det är sanslösa mängder vivlar under vivel-etiketten så kanske...

I övrigt kan man ju tillägga att just barkborrarna - åtminstone larverna - lever farligt när vedflugor finns i närheten.

Redigering 21.3.2022: Underfamiljen barkborrar (Scotylinae) har fått egen etikett.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar