söndag 3 maj 2020

Bådaviken 25.4. Del 7 - Parasitfluga

På en stor björskstam i gränsområdet mellan strandskog och tät granskog satt en dylik parasitfluga (fam. Tachinidae).

Ibland blir jag lite lätt lat med det där artbestämmandet. Speciellt då det handlar om familjer vilka jag har dålig koll på. Dessutom bör jag ju erkänna att mitt intresse väger tyngre gällande steklar än tvåvingar. Jag är således inte heller alltid så inspirerad att lägga ner mycket tid på artning av flugor och mygg. Tröskeln att helt enkelt bara slänga upp bilden på en expertsida och önska artbestämning blir lägre då.

Efter konsultation visar det sig att dt här är Lypha dubia.

Edit 9.5.2020: Efter närmare granskning är bedömningen för närvarande att nämnda art troligen inte är svaret. Får återkomma kring detta om nya uppgifter erhålles.

Jag bör nog försöka engagera mig mer i tvåvingarna också någon gång. det är trots allt ett fascinerande gäng insekter det också.

Edit 11.5.2020: Hane av Botria subalpina. Svar erhölls på Diptera.info. Ett nordligt fynd om man jämför med observationsrapporterna på Laji.fi.

Botria subalpina parasiterar (ref.) på Cozmia trapezina (ockragult rovfly) som är en vanlig nattfjäril (fam. Noctuidae) vilken kan hittas i stora delar av landet.


Referenser:
Erikas Lutovinovas et al.
Tachinidae (Diptera) of Vráž nr. Písek (Czech Republic)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar