torsdag 14 maj 2020

Kopparsnabblöpare

Ännu ett inlägg med kryp som blev dokumenterade i skogen intill banvallen mellan Nykarleby och Andra sjön 3.5.

Egentligen cyklade jag dit för att fotografera brokig barksnabblöpare. Jag tänkte ordna bilder av deras undersida i likhet med dem jag tog av lavsnabblöparna vid Bådaviken. Dels handlade det om undersidans utseende rent generellt och dels jämförelsebilder av deras tibia-taggar. Utöver det skulle jag förstås också dokumentera deras utseendevariation och se vilken färgorm som eventuellt var vanligast i det valda området.

Men min vana trogen hade jag glömt en del utrustning hemma. Den här gången var det något att ha som uppsamling medan jag skakade och bankade grenar och kvistar. Att hitta brokig barksnabblöpare enbart med synen är onekligen svårt på beställning. Jag försökte men det bidde inget av det.

Däremot hittade jag en annan snabblöpare som trots sin vanlighet inte tidigare blivit dokumenterad.
Här kommer således kopparsnabblöpare - Philodromus fuscomarginatus.

Kopparsnabblöpare hittar man på tallstammar.

Hanarna som ofta går i gråbruna toner sitter på den nedre delen av tallstammarna där de smälter fint in mot den omgivande barken. Honorna hittas ofta lite högre upp på stammen där barken är mer gulbrun (orange). Men så är honorna ofta vackert orange också.

Likt många andra snabblöpare finns det färgvariation individerna emellan.



En (1 st) hona fick jag ögonen på. (ovan). Hon satt tillräckligt lågt för att jag skulle kunna få en bild.
Dessvärre hade kamerablixtens batterier tröttnat betänkligt när jag hittade henne och bildens ljussättning fick ordnas av solen. Därav de skarpare skuggorna. Helt OK ändå.

Många hanars grundfärg är kanske inte så värst mycket mer dämpade än honornas, men däremot påverkar deras olika behåring slutresultatet. Hanen på bilden nedan är t.ex. hyfsat orange men helhetsintrycket blir ändå att han inte har samma lyster som honan ovan. Dessa båda satt för övrigt på samma stam ca 10 cm från varandra.

Batterierna orkade ladda blixten till en sista ansträngning och resultatet syns nedan. Ganska intressant att jämföra de båda ljssättningarna i dessa två bilder. Solen är inte alltid helt fel även om jag ändå föredrar blixten som bjuder på mer valmöjligheter gällande kontroll och ljusdiffusering (mjukhet). 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar