onsdag 8 april 2020

I skogen 29.3. Del 7 - brokig barksnabblöpare

Ur en grankvist ramlade den här brokiga barksnabblöparen - Philodromus margaritatus.

Jag är inte helt klar över varför, men mer bildmaterial än ett antal exponeringar närmast identiska med denna bilden har jag inte. Eftersom det är min första dokumentation av brokig barksnabblöpare tycker jag att jag kunde ha tagit fler bilder och ur olika vinklar. Det är ju dessutom en ytterst vacker spindel som absolut förtjänar mer än en enda sketen, tråkig habitus bild.

Brokig barksnabblöpare är en variabel art. Utöver den här estetiska färgformen förekommer även individer med tät vattring samt en rad "mellanformer".  Oberoende hur deras mönster ser ut är de hopplöst svåra att få ögonen på där de sitter i favoritposition bland lav på trädstammar.

Min första dokumentation av brokig barksnabblöpare?
Är den ovanlig häromkring?
Nej, jag vet inte hur vanlig den är i dessa trakter. Men jag utgår från att den är ganska vanlig. Att jag inte har fotograferat den tidigare beror på att den inte behagat dyka upp framför mina ögon vid tillfällen då jag haft kameran med mig. Så jag blev onekligen lite extra uppspelt när den här spindeln ramlade ner på min medhavda uppsamlingsskiva.

En vuxen hona får en kroppslängd på 5-6 mm. Hanen blir en millimeter kortare. Honan på bilden var ca 4-4,5 mm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar