fredag 17 april 2020

Sädesärla

Det slog mig i går att jag kunde ta lite större objektiv med mig och vandra iväg 50 meter till kraftverksdammen för att se om strandskatorna var på plats. De två föregående kvällarna hade de nämligen suttit på stockarna som är kedjade i rad en bit före kraftverksturbinerna och som antagligen tjänar till att styra flytande föremål mot själva dammluckan. Det blev inga bilder då eftersom jag såg dem medan jag rastade hunden (ingen medhavd kamera).

Några strandskator syntes inte till när jag kom fram. Däremot spankulerade en sädesärla av och an längs stockarna och snappade åt sig allehanda småkryp från vattenytan.

Senast jag fotograferat en sädesärla var ändå två år sedan och innan dess hade det varit en paus på tre år. Med andra ord hög tid att fräscha upp dokumentationsmaterialet av fågeln i fråga. Bara för att en art känns trivial behöver den väl inte ignoreras.

Sädesärlan hade jag sett även kvällen innan och det var den första jag observerade för året.

Bilderna togs med mitt gamla FD 150-600 f5.6 L.
Kände mig lite rostig med den manuella fokusen och träffade inte rätt hela tiden.



Tyvärr har jag varit oerhört slarvig med...
Nä! Jag har inte ens varit slarvig. Det går väl inte att vara slarvig med något man inte gjort.
Jag hänvisar till att skriva upp när jag först observerat flyttfåglar på våren.

Det är något jag känner att jag borde ha gjort och att det är något jag borde göra, men som jag sannolikt inte lär börja göra. Dessutom är jag inte alltid så himla alert med att faktiskt spana efter flyttfåglar. Det innebär att mina anteckningar mera skulle belysa min egen aktivitet än när flyttfågeln egentligen anlänt till observationsplatsen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar