torsdag 30 april 2020

Bådaviken 25.4. Del 4 - Nittonprickig kärrpiga

Eftersom mitt dokumenterande av organismer jag stöter på är av ett ganska lättsamt och oorganiserat slag har jag inte alltid nödvändigtvis koll vilka djur jag borde möta på en viss plats. Visst har jag mina aningar baserat på organismer jag redan känner till. Men eftersom artrikedom blir ett närmast astronomiskt därmed abstrakt stort begrepp när det handlar om småkrypen, så blir det också (för mig) omöjligt att i förväg ha någon idé om vilka nya bekantskaper jag kan tänkas påträffa.

Jag har alltså inte i förväg någon idé om att det vore rimligt att påträffa en viss art av nyckelpiga vid t.ex. Bådaviken. Jag har nämligen inte enskilt läst på vilka nyckelpigor som kan tänkas finnas i den miljön. Det är också därför som "småkrypsjakt" blir så tillfredsställande eftersom man har ypperligt goda chanser att alltid påträffa en ny organism och addera den till erfarenheterna och insikterna.

Nu vet jag alltså att jag framöver kan förvänta mig att hitta Anisosticta novemdecimpunctata - nittonprickig kärrpiga - i Bådaviken. 

När jag kommit hem med bildmaterialet, artbestämt de dokumenterade krypen (om det är möjligt) och läst på om dem, så har jag samtidigt lagt ytterligare en liten pusselbit till det stora helhetspussel som aldrig kommer att bli färdigbyggt. Det finns alltid ett kryp till och ett kryp till och ett kryp till och ett kryp till och...

Den ofantliga mängd av småkryp man kan påträffa även här hos oss i Norden är så pass stor att man inte kan känna press på sig att försöka se alla. Jämför med fåglar t.ex. Det är alltså möjligt att försöka kryssa nationens häckfåglar samt ytterligare några på en säsong och även lyckas om man har ihärdighet och tur. Många av bongare (finlandssvensk variant av finskans bongari) sätter ju också upp olika mål gällande antal arter de vill ha sett på ett år och/eller totalt. Jag har aldrig gett mig in i den branschen. Huvudet skulle inte palla för det helt enkelt.

Visserligen kunde jag personligen också ha målsättningar med att hitta si eller så många nya arter per år. Jag bokför ju observationerna också. Det redogörs delvis här på bloggen i form av årligen återkommande, sammanfattande och avrundande blogginlägg precis innan årets slut. Men jag har lyckats hålla mig från att skapa målsättningar och därmed ett självupplevt "tvång" att prestera. 

För min del är det viktigt att hålla naturvistelserna prestationslösa och därmed kravlösa. Annars blir de inte det energigivande mentala andrum de behöver vara. Det är också därför jag extremt sällan samlar in småkryp och den vägen förvandlar observerationerna och artbestämmandet till ett "jobb" jag måste ta hand om. Det där med utbrändhet är något som oroar och något jag absolut inte vill sprida till det här fritidsintresset.

Jag har således inte heller tillåtit mig själv att börja jaga fotografiskt perfekt bildmaterial i hur stor utsträckning som helst. Det blir nämligen också ett prestationskrav jag för närvarande är försiktig att utsätta mig själv för. Visst vill man ha bra bilder, men det finns en gräns för hur mycket arbete jag sätter ner för att åstadkomma bilderna. Således blir bildmaterialet en kompromiss mellan att ha tillräckligt bra dokumentation i förhållande till arbetsinsatsen. Hela denna bit måste också få pendla med dagsformen - dvs. den för stunden rådande spontana inspirationen. 

På söndagen cyklade jag faktiskt tillbaka till Bådaviken för att specifikt dokumentera ett speciellt kryp. Men det var av pur intresse och med en ordentlig dos inspiration. Krypet i fråga ska jag givetvis snart göra ett inlägg om.

Nittonprickig kärrpiga är en nyckelpiga som har tydligt mera långsmal kropp än övriga arter. Längden är ca 4-5 mm och prickarna/fläckarna varierar i storlek individer emellan. Halssköldens 6 fläckar räknas inte in bland de nitton som gett pigan dess namn.

Engelska namnet är Water Ladybird och det åsyftar faktumet att arten återfinns i relativt blöta habitat där den främst hittas i strandväxter (ofta gräs) av olika slag. Likt artfränderna i famlijen livnär den sig på bladlöss. Arten ska vara möjlig att hitta i nästan hela landet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar