tisdag 28 april 2020

Bådaviken 25.4. Del 1 - Fiskgjuse på avstånd

När jag i lördags (25.4) förberedde mig inför en ny vända ut till Bådaviken såg jag till att ha både tele- och makro-objektiv med i väskan. Det får helt enkelt vara slut med fler motsvarigheter till planeringsmissen senaste söndag.

När jag parkerade cykeln en bit från grusvägen för att gå de sista 150 metrarna genom strandskogen svepte en fiskgjuse långt över trädtopparna i riktning mot viken. Då hade jag makroobjektiv på kameran. Så i hopp om att få se den jaga skyndade jag mig till fågeltornet och bytte objektiv. Givetvis stort avstånd till fågeln.






Första dyket renderade inte i någon fångst.

Sedan ryttlade fiskgjusen bakom några björkar och dök också delvis skymd bakom dessa.



Fångsten blev en rätt så hyfsad gädda. Jag tog fler bilder av fiskgjusen medan den arbetade med att få luft under vingarna och komma upp ur vattnet men det blev oskärpa pga. de där ***** träden. Dessutom hade jag inte ställt in kameran optimalt heller. Blir så ibland när det är bråttom.

Det var dock en OK början på en riktigt trevlig dag ute vid Bådaviken. Efter dessa avståndsdokument bytte jag åter objektiv och gav mig ut på småkrypsjakt. Mer om det på kommande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar