onsdag 29 april 2020

Bådaviken 25.4. Del 2 - Prickvargar även vid Bådaviken

Det är föga förvånande stora mängder varg vid Bådaviken. 
Då pratar jag förstås inte om upplevelser som denna, utan snarare om vargspindlar.

Eftersom jag i lördags åkte ut dit för att kika närmare på vilka småkryp som rörde sig i viken den här tiden på året ville jag också kolla vilka vargar... vargspindlar det rör sig om just nu.

Det visade sig vara samma som jag har hemma i trädgården.
Antiklimax - men inte oväntat.
Visserligen kollade jag inte så värst många vargspindlar och jag granskade inte heller spindlarna längre ut i de blötare områdena av viken. Det blev något annat som kom emellan och som jag ska orda om mera i ett kommande inlägg. Givetvis får man förmoda att det är möjligt at hitta ett flertal olika arter i viken. Det blir ett uppdrag för framtiden.

För den som inte orkar kolla länken för att se vilken vargspindel jag hänvisade till så är det Pardosa amentata - prickvargspindel


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar