onsdag 1 april 2020

Trädgårdssafari 28.3. Del 7 - trolig sprickhuggspindel

Måhända kunde jag har gjort en lite närmare koll på den här spindelns karaktärer. Alternativen står mellan Drassodes pubescens (ljus huggspindel) och D. villosus (sprickhuggspindel).

Är det ljus huggspindel är den säkerligen extremt vuxen eftersom storleken är är någonstans i trakten mellan 11 och 12 mm. Jag mätte inte spindeln på plats - utan gjorde en mätning baserad på spindelns kroppslängd jämfört med sensorstorlek och i relation till grad av förstoring i ursprungsbilden. Litteraturen jag konsulterat säger att en vuxen hona av ljus huggspindel blir 9-10 mm lång. Sprickhuggspindelhonan blir 10,5 - 15,5 mm. 

Med tanke storleken och på att jag har bekräftade sprickhuggspindlar (hanar) sedan tidigare i trädgården kan man lätt börja misstänka att även den här är en representant för arten i fråga.

På laji.fi är sprickhuggspindel inte alls rapporterad. Det är en smula lustigt eftersom arten ändå har en del verifierade observationer på Finska spindelarbetsgruppens karta.
Jag borde självfallet lirka loss tummen och rapportera mina sprickhuggspindlar till Laji.fi. 

Hon satt mot stockväggen inne i ett litet växthus som är byggt mot sydsidan av uthuset. Där inne är det förstås varmt på dagarna vilket hon verkade ta vara på. Normalt är de här spindlarna annars nattaktiva och gömmer sig på skyddade platser inne i skrevor, sprickor och under stenar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar