lördag 14 oktober 2023

Frill 6.8. Del 34 - Aftondyngbagge

Sista rapporterade fyndet från vistelsen på Frill söndagen 6.8. Jag kom att återvända till området några dagar senare och dokumentationerna från de besöken dyker upp här på bloggen vartefter bildmaterialet bearbetats och artbestämning är gjord.

En del av området på Frill domineras av fårbete. På sådana ställen finns fårbajs och i bajs kan man hitta småkryp som t.ex. dyngbaggar. 

Det är något jag får kika närmare på nästa sommarsäsong. Den här gången blev det nämligen inte mer än ett förstrött petande med en pinne i några enstaka bajshögar. Därmed kunde jag i alla fall konstatera närvaro av dyngbaggar men inte mycket mer än så. 

En dylik bild är under all kritik ifall man tänkt sig en artbestämning. 
Det oaktat tänker jag hävda att detta är aftondyngbagge Acrossus rufipes baserat på halssköldens närmast obefintliga punktur, skutellens form samt vad man kan uppfatta av hur välvd baggen är över täckvingarna. En bild av hela baggen hade förstås inte varit helt fel. 
Aftondyngbagge är en av de vanligare arterna och den har inget emot fårbajs.

Missar jag mig med min artbestämning hoppas jag på rättelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar