torsdag 12 oktober 2023

Frill 6.8. Del 32 - Aphis farinosa

Med ständigt återkommande brist på uppmärksamhet och dokumentationsförmåga får jag än en gång konstatera faktumet att jag inte registrerade vilken växt dessa bladlöss befann sig på. 
Så himla amatörmässigt!

Bladlöss (överfamilj Aphidoidea) är ett av mina otaliga "borden". Alltså en av de taxonomiska grupper jag borde öka min kunskap om. På flera sätt ter sig tröskeln ganska låg. 
Man hittar hyfsat bekymmerslöst en stor mängd arter. De är lätta att dokumentera eftersom de är sävliga och inte drar iväg som skållade tok när objektivet närmar sig. 
Det innebär att de också är tacksamma motiv för MP-E65-gluggen vars uppförstoringsgrad passar bladlössens storlek perfekt. Bilden ovan tagen med Laowa 100mm f2.8 Macro 2X.

Nämnda kunskapsbrist ledde till att jag snabbt girade fel i artbestämningsproceduren och missade den alldeles triviala arten Aphis farinosa, vilket alltså är den art som syns på fotografiet. Landets suverän på bladlöss, Anders Albrecht, styrde dock upp det hela och meddelade samtidigt att bladet tillhör någon Salix. Det är alltså arter i videsläktet denna bladlus lever på. I växtinventeringslistan för området nämns S. caprea (sälg), S. phylicifolia (grönvide) och S. viminalis (korgvide).

Nästa gång jag dokumenterar bladlöss lovar jag även dokumentera och artbestämma växten.


2 kommentarer:

  1. De flesta ser bara de arter av bladlöss (och tillhörande nyckelpigor) som går på bladväxter, men det finns ju också en stor och intressant grupp av bladlöss (och tillhörande nyckelpigor) som återfinns på barrväxter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar!
      Jo verkligen!
      På tal om det kommer även att tänka på bladlöss som hittas på t.ex. vass, vilka jag helt underlåtit att kika närmare på trots att jag kontinuerligt rör mig på ställen där det är gott om just vass.
      Det roliga är att man aldrig blir "färdig" och att det ständigt finns ett nytt och hyfsat lättåtkomligt sätt att se och uppleva nya saker.

      Och så tillkommer allt "runtomkring" bladlössen - utöver nyckelpigorna. Parasitsteklarna t.ex.

      Och på tal om vass... varför har jag inte spanat efter gallbildningen (cigarrgall) orsakad av Lipara lucens (en fritfluga)?

      Radera