måndag 30 oktober 2023

Frill 10.8. Del 18 - Miltogramminae

Sista bilden och insekten från den lilla "safarin" vid Frill 10.8.
Jag gjorde ännu en vända via den öppna sandfläck där jag tidigare spanat efter ägarna av några bohålor.

Inga nya observationer av steklarna, men den här gången fick jag fotografi på en fluga jag hade sett susa omkring mellan bohålorna. Det är ingen stor fluga. Kring 6 - 7 mm om ögonmåttet inte sviker. Troligen närmare den första siffran än den andra.

Antennerna, huvudformen och de långa borsten på bakkroppens tergiter ledde mig mot parasitflugorna (fam. Tachinidae). Men när jag började söka bland dem kom jag ingenvart. När bilden blev luftad i en Diptera-grupp förstod jag orsaken. Arten ska sökas bland köttflugorna (Sarcophagidae) och närmare bestämt underfamiljen Miltogramminae. Ett välkommet nytillskott i min kunskapsbank.
Tack till Viktor Nilsson-Örtman för rätt gren i släktträdet!

Plötsligt blir flugans aktivitet mer begriplig. Jag sökte bl.a. tidigare efter eventuella parasitflugor som parasiterar på steklar men hittade inget lämpligt. Bland Miltogramminae finns dock kleptoparasiter på steklar, primärt bin, rovsteklar och vägsteklar.

Jag har inte nått någon riktig säkerhet beträffande släkte men tycker det borde vara någon av arterna i släktet Metopia. Om så är fallet kan M. campestris potentiellt vara en stark kandidat. Fotografiet är så vitt jag noterar inte tillräckligt informativt för någon säker bedömning. Ett nedslag i förteckningar av artens värdorganismer tyder på flexibilitet med tyngdpunkt på marklevande rovsteklar (fam. Crabronidae).

Honan tar sig in i rovstekelns bokammare och "föder" i princip larver eftersom äggen kläckts innan de lämnar honan. Fluglarven äter därefter de byten rovstekeln fångat som matlager till sin egen larv. Huruvida fluglarven även äter stekellarven eller om den svälter ihjäl på grund av kleptoparasitismen tycks inte vara klarlagt enligt vad jag hittills lyckats rota fram ur litteraturen. All osäker information kan dock vara resultat av bristande förmåga att hitta rätt studier i ämnet. En del papper vet jag finns men de har jag inte hittat tillgängliga på nätet (än).

Det skulle bli ytterligere ett besök vid Frill en månad senare (8.9) och det återkommer jag till längre fram. Innan dess blir det några trädgårdsobservationer och många spindlar från Bådaviken.


2 kommentarer:

  1. Från Chris Packhams nya kanal på youtube (efter att BBC lagt ned naturprogram) såg jag ett inslag där en rovstekel verkade gräva flera bohålor, och där de i alla fall antydde att den medvetet skulle gräva "falska" bohålor för att locka parasitflugorna dit i stället. Men jag vet inte om så verkligen är fallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suveränt!
      Tack för kommentaren och YouTube-tipset! Tryckte omedelbums *prenumerera* på den kanalen.
      Jag hittade sekvensen och det visade sig handla om byxbin (släktet Dasypoda) vars bo-/klepto-parasiter är arter i släktet Miltogramma. En tydlig visuell skillnad mellan flugan på min bild och flugan i klippet är längden på tredje antennsegmentet. Men samma underfamilj alltså.

      Jag har i skrivande stund inte hunnit rota efter studier gällande eventuella liknande strategier hos rovsteklar. Men om man tillåter sig spekulera lite fritt så känns det i alla fall inte förvånande om även rovsteklar skulle ägna sig åt grävande av falska bohålor.

      Radera