onsdag 25 oktober 2023

Frill 10.8. Del 14 - Taggsländfluga (?)

Sländblomflugorna, släktet Sphaerophoria, är trixiga när det kommer till artbestämning. 

Här i Österbotten ska man kanske lyckas få korn på närmare tio arter. Jag får konstatera att min artkrysslista endast innehåller en art, nämligen taggsländfluga S. scripta dokumenterad i trädgården 2014. Jag har förvisso sett en hel del sländblomflugor men då inte på sådant sätt att jag haft möjlighet att artbestämma dem.

En del av arterna är väl inte riktigt möjliga att artbestämma utgående enbart från habitus på fältfotografier eftersom man borde komma åt att kika på t.ex. vingcellernas mikrobehåring. Bakkroppsteckningen kan ha viss inomartsvariation och blir således svår att förlita sig på i alla lägen. 

Om jag inte dummar mig ser det dock ut som att jag får vänta på nytt artkryss ur detta släkte. Sländblomflugan på bilden (en hona) är så vitt jag kan se också taggsländfluga. Bedömningen är baserad på den långa bakkroppen och formen på femte tergitens "hammarteckning".

Sländblomflugornas larver är rovdjur på bladlöss och andra små insekter i samma storleksklass. Larverna hittas vanligen i eller nära markskiktet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar