lördag 21 oktober 2023

Frill 10.8. Del 10 - Spindeldramatik

Under spaningen efter de steklar som grävt bohålor i en öppen sandyta noterade jag en liten spindelunge, en mattvävare (underfamiljen Linyphiinae), som rände fram över sanden. Jag följde den förstrött med kameran men hade inte så stora planer på att försöka åstadkomma någon vettig dokumentation eftersom den var lite för liten för det objektiv som satt på kameran och eftersom den sprang så snabbt.

Jag kunde se så mycket att jag bedömde det rörde sig om någondera art i släktet Bolyphantes (B. alticeps eller B. luteolus).

Plötsligt stannade den och då passade jag ändå på att knäppa en bild.
Först när jag började syna bildmaterialet hemma vid datorn noterade jag orsaken till varför mattvävaren stannat. Den satt fast i framändan av en krabbspindelunge.

Krabbspindeln är i stort sett omöjlig att artbestämma men utseendet och miljön gör att fältkrabbspindel Xysticus cristatus är lätt att misstänka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar