fredag 27 oktober 2023

Frill 10.8. Del 15 - Erythraeus sp.

Innan jag åkte hem från Frill återvände jag en tredje gång till den öppna sandytan där jag tidigare försökte vänta ut innehavarna av några grävda bon.

I samma veva skubbade detta kvalster fram över sanden. Stör man dem lite lätt, typ blåser lite eller skuggar dem, kan man få dem att stanna upp en kort stund och då är de förstås lättare att fotografera. Laowa-objektivet är inte det mest lämpade för småttingar som detta kvalster, men det var vad som var på kameran och tid att byta hade jag inte. Alternativet hade varit att tillfälligt samla in kvalstret för att kunna byta objektiv i lugn och ro. Jag hade dock glömt förvaringskärlen hemma.

Kvalstret, som alltså är en art i släktet Erythraeus (fam. Erythraeidae), skapar nya frågor gällande den lokala förekomsten av släktets olika arter. Det är ju onekligen så att man borde samla in dem för att komma vidare med frågetecknen och kanske få några av dem uträtade.
Artbestämning görs i princip endast med kvalstret i mikroskop i kombination med artbeskrivning - vilken kan vara svårfunnen för vissa av arterna.

I ett flertal inlägg om släktet har jag tillåtit mig spekulera kring arterna. De inläggen hittas bäst om man skrollar omkring bland äldre inlägg med etiketten "Spindeldjur - Kvalster - Prostigmata". 

På basis av habitus, fyndplats (miljö) och tidpunkt kan man få vissa indikationer för åtminstone några av arterna. Men sedan tillkommer osäkerheten gällande huruvida man har en deutonymf eller en vuxen individ framför sig.  Osäkerheten gör sig också gällande med tanke på potentiella fynd av arter som inte ens är noterade i Finland (än). Kvalsterpopulationer och utbredning är rent allmänt aningen dåligt kända.

Ett första steg för mig blir hur som helst att sammanställa alla Erythraeus-fynd och försöka se närmare på tillgänglig fyndinformation samt synliga skillnader i t.ex. behåring. Någon form av indikation på hur många olika arter det rimligen kan tänkas handla om kan man kanske klämma ut i alla fall. Då har jag även möjlighet att återkomma till några av de där frågetecknen jag ordade om ovan. Men som sagt... insamling vore att föredra.

Efter hemkomsten och genomgång av bilderna noterade jag denna lilla stekel. Med tanke på att kvalstrets kroppslängd är ca 3,5 mm blir stekelns storlek av högst modest slag.
Dess taxonomiska hemvist kvarstår som osäker och bildmaterialet är som synes allt annat än informativt. Överfamiljen Chalcidoidea ska det väl vara, men därefter kör man lätt fast. Jag tycker det luktar Eulophidae (familjen finglanssteklar) men det är bara ett intryck och inget jag vågar hålla hårt på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar