tisdag 17 oktober 2023

Frill 10.8. Del 5 - Gäckande rovstekel

I ett sandigt område med delvis öppen markyta spanade jag ner mot ett antal grävda ingångshål tills ögonen höll på att ramla ut ur skallen. Jag väntade vid upprepade tillfällen länge på att någon av de inneboende skulle visa sig och avslöja vilken art det handlade om. 

Enstaka blodbin (boparasiter hos andra bin) kunde jag notera i bohålens närhet och misstänkte således att det skulle handla om något litet bi. Men till slut dök ett huvud upp i en av öppningarna. Huvudet tillhör någon rovstekel. Dessvärre försvann stekeln åter ner i sitt hål och efter en evighet av fruktlös väntan gav jag slutligen upp.

Jag vågar med bestämdhet inte avgöra huruvida det är Lindenius albilabris eller om det är en av de marklevande arterna i släktet Crossocerus. Tycker mig dock de täta silvriga håren längs ögats framsida indikerar sistnämnda släkte. Men det är en skakig gissning.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar