lördag 16 september 2023

Frill 6.8. Del 1 - Mindre tåtelsmygare

Ska inleda detta inlägg med att förmedla min känsla av... ja, nästan skam faktiskt.

2020 fick nämligen staden Nykarleby bidrag ur Helmi-programmet för naturvårdsskötsel av området Frill i "nordöstra hörnet" av centrum. Som naturvårdsintresserad typ och en som ofta skubbar omkring i närområdes-spenaten är det minst sagt högst anmärkningsvärt att jag inte besökt detta naturvårdsprojekt. Det är trots allt inte mer än 900 meter hemifrån - eller 650 meter fågelvägen men den kan jag inte cykla. 
En gång har jag spenderat ett par timmar i området och då endast i dess utkant i samband med ett jättebalsamin-talko.

Det var alltså minsann på tiden att jag skärpte mig och drog iväg dit med lupp och kamera. Således börjar härmed en serie inlägg med dokumentationer från söndagen 6.8 då jag hade skärpt mig och cyklat till Frill.

Första småkryp framför kameran blev mindre tåtelsmygare, Thymelicus lineola. Måhända föga förvånande att hitta den på ett relativt torrt och sandigt område vars gräs är i linje med dess preferens för larverna och vars blommor är prima nektarkällor för vuxna fjärilar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar