tisdag 19 september 2023

Frill 6.8. Del 5 - Madiza glabra (?)

På många blommor av renfana (Tanacetum vulgare) satt 4 mm långa flugor och gottade sig av det som erbjöds. Jag rör mig i ut i marginalen av mina insikter gällande tvåvingarna och jag har heller inte fått någon bekräftelse (trots förfrågan) på om flugan är den art jag starkt misstänker den är... alltså Madiza glabra.

Nämnda art tillhör familjen sprickflugor (Milichiidae) som alla är hyfsat små. Många av dem lever på förmultnande organiskt material vilket hos en del inbegriper exkrementer. En del av dem snyltar som vuxna på hemolymfa när spindlar och andra smärre rovdjur fångat små byten. Då sitter de nära och försöker komma åt med sina mundelar. Sitt engelska namn Freeloader flies har de fått på grund av det beteendet.

Så vitt jag kan notera är de vanliga här i norra Europa. Rapporteringen till laji.fi är inte så omfattande men det beror troligen på att få helt enkelt bryr sig om att försöka artbestämma små, till synes anonyma, svarta flugor. Man kan dra en parallell till våra vanligaste stickmyggor vilka inte heller är ofta rapporterade på laji.fi.

Jag håller kvar ett frågetecken för artbestämningen och återkommer ifall det blir bekräftat eller behöver korrigering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar