onsdag 7 september 2022

Bådaviken 1.8. Del 2 - Lavsnabblöpare

Lavsnabblöparna, Philodromus poecilus, är ett ständigt mål när jag cyklar ut till Bådaviken. Det torde återkommande besökare av den här bloggen eventuellt ha blivit varse vid det här laget.

Här är ett tidigare inlägg med vuxna individer dokumenterade 21.6. I det inlägget har jag också listat och länkat till alla föregående lavsnabblöparinlägg. Sakteliga har jag fått lite statistik på när det är möjligt att se åtminstone subadulta och vuxna individer. Små ungar och juveniler är än så länge ett frågetecken.

Individen på första bilden misstänker jag ändå är i ett juvenilt stadium precis innan den blir subadult (sista ömset före könsmoget vuxenstadium). Den var mindre och hade liksom mer genomskinliga ben.

Individen nedan hade den typiska "subadulta karaktären" typisk för de spindlar jag påträffat senare på höstarna och på vårarna. Jag vet ännu inte om utvecklingscykeln är tvåårig eller enbart ettårig, men de verkar i alla fall övervintra som subadulta individer vilka sedan blir könsmogna i juni. Om de därefter nykläckta ungarna verkligen hinner bli subadulta till sensommaren/hösten vet jag inte. Kan mycket väl vara så att de övervintrar en första gång som små juveniler. Men då borde det vara möjligt att hitta aktiva juveniler och subadulta spindlar över hela sommaren. Det har jag inte gjort och alla hittills observerade lavsnabblöpare är i samma ålder vid en given tid. Utvecklingen från nykläckt unge till subadult övervintrare måste - om de lever ett år - vara riktigt snabb.

Insektresterna till vänster i bild är inte kvarlämnade skal från spindelns måltider, utan öms av någon bladlus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar