onsdag 14 september 2022

Bådaviken 1.8. Del 8 - Gärdsmyg

Om inte om vore om hade jag dagen innan fått en hyfsad närbild på gärdsmyg, Troglodytes troglodytes, i skogen bakom Bådavikens fågeltorn. 

Dessvärre lyckades jag inte lirka ut kameran snabbt nog ur väskan dit den i besvikelse förpassats när jag insåg faktum (blixtdiffusor kvarglömd hemma) och med huvudet hängande styrde hemåt. Innan jag var redo med kameran flög gärdsmygen, som satt på en kvist bara 6-7 meter från mig, glatt iväg för att dra sina strofer från en kvist 60-70 meter bort. Jag väntade men tålamodet sinade innan gärdsmygen fann skäl att åter närma sig.

1.8 var gärdsmygen - eller gärdsmygarna (det var åtm. två) - kvar i samma skogsparti. Den här gången tänkte jag att någon av dem faktiskt måste fastna på kamerasensorn. Och visst gjorde en av dem det till slut! Typ 40 meter bort på en avbruten björkstam satt den lilla fågeln och drillade. Jag riktade kameran med sin manuella makroglugg mot gärdsmygen och tryckte av. 

Voilà! 
Gärdsmyg vackert tecknad på sensorn!
Här nedan beskär jag bilden gnutta för att dess storslagna näpenhet verkligen ska komma till sin rätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar