fredag 9 september 2022

Bådaviken 1.8. Del 4 - Frågeteckenhusfluga

Highlandkossorna levererar föda åt allehanda småkryp. Jag grävde en del i några komockor men råkade inte hitta något av intresse. För sent på året är det i alla fall inte för spännande fynd. I slutet av september 2017 försökte jag få bildmaterial på små Alysiinae-bracksteklar i färd med att lägga ägg.
Någon av de sensommar-/höstaktiva dyngbaggarna borde rimligen också stå att finna. Eller varför inte en högst ordinär skogstordyvel?

Nåväl... för att faktiskt hitta småkryp i bajs är det enklare och effektivare om man ägnar sig åt t.ex. flottering vilket innebär att man sänker ner skiten i en vattenfylld hink, jobbar lite med ett galler mot bajset och sedan ser vad som flyter upp. 

Jag nöjde mig med en fältbild på denna fluga i familjen husflugor, Muscidae. Dessvärre tog jag endast ett enda fotografi  på för långt avstånd för att få tillräcklig skärpa i några eventuellt behövliga smådetaljer för att komma vidare till släkte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar