tisdag 26 juli 2022

Bådaviken 21.6. Del 3 - Lavsnabblöpare

Om jag i förra inlägget eventuellt luftade viss besvikelse över att inte se de steklar jag hoppades få se, så ska jag inte klaga när det handlar om lavsnabblöparna, Philodromus poecilus. De var nämligen adulta nu. 

Förra året (2021) hittade jag vuxna individer 30.5 men 20.6 var de helt försvunna. Troligen hade de flesta honorna då redan lagt ägg och hanarna dött. 
Frågan är således om småkrypen ute i viken har haft en lite långsammare och senare vår än genomsnittet den här säsongen. Det skulle kanske kunna förklara avsaknaden av kamelsteklar som avhandlades i föregående inlägg. Våren var trots allt aningen seg och kall.

Jag fick enbart syn på två honor och båda var äggstinna utav bara den. Misstänker att övriga honor redan retirerat in under barkflagorna och lagt ägg. De två honor jag kunde hitta var säkerligen fem före att göra samma.

Glädjande nog hittade jag även en hane. Förra året lyckades jag endast åstadkomma en (1 st) bild av den vuxna hane jag då fick korn på men den här gången hann jag ta några närbilder innan han drog sin kos och trollade bort sig själv.

Eftersom lavsnabblöpare är en sällan observerad art och eftersom jag har glädjen att få hålla koll på den lilla "kolonin" ute vid Bådaviken har bloggen blivit ganska lavsnabblöpartät. Jag vill ju hävda att det här är världens lavsnabblöpar-rikaste blogg. Här följer alla hittills gjorda inlägg:

- 28.3.2021: Tidigt vårmöte.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar