fredag 30 april 2021

Bådaviken 17.4. Del 7 - Lavsnabblöpare

Lavsnabblöparna - Philodromus poecilus - som jag hittade ute vid Bådaviken för ett år sedan utvecklades snabbt till favoriter jag gärna återser. En orsak är förstås att de är förhållandevis sällan rapporterade. Sedan återstår frågan om de är så ovanliga som de verkar eller om de helt enkelt inte observeras i tillräcklig omfattning.

Här är bilder på sju individer.









När jag kom hem och började kika närmare på bildmaterialet upptäckte jag att den ena spindeln hade någonting på ögat. Hade jag sett detta när bilderna togs hade jag bytt från Laowa 100 2x till MP-E65 och tagit rejäla närbilder.

Det blev en del spekulerande kring vad detta egentligen är. Slutligen landade jag i att det rör sig om ett kvalster. Det slog mig nämligen att jag noterade sådana när jag fotograferade epigyn på några honorna. De kvalstren sprang kravlade omkring på spindelns framben och runt chelicererna. 
När jag nu dessutom faktiskt spanade mer noggrant på andra bilder jag tagit så visar det sig att dessa kvalster finns på ganska många spindlar. Se t.ex. på inläggets andra bild och på fotografiet av honan med byte (sjätte bilden).

Följdfrågan är om det rör sig om någon slags foresi eller om det finns ett mer ingående mutualistiskt förhållande krypen emellan. 

Vad gör ett av dessa kvalster på spindelns öga då?
Ingen aning. 
Ser ut att vara kvalstrets akter som är riktad mot ögat. Man ser fyra små kvalsterben sticka ut åt andra hållet. 

Ett insamlat och bättre dokumenterat kvalster vore mumma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar