fredag 16 april 2021

Vid en strand 11.4. Del 2 - Otiorhynchus carinatopunctatus

Lövförnafynd nummer två var denna vivel som var jättedöd... länge... riktigt död... vansinnigt länge. 
Jag tröttnade på att den skulle återuppstå och tog således endast dessa dassiga och tråkiga bilder av skådespelaren.

Dessutom var jag kanske främst på jakt efter lite andra typer av småkryp. Mitt psyke tenderar vara aningen selektivt när det gäller vilka småkryp jag koncentrerar mig på under en dylik "safari".

Arten är Otiorhynchus carinatopunctatus. Ganska vanlig enligt rapporteringssidorna i Finland och Sverige. Den dokumenterade vivelns längd är ca 5 mm. Det sammanfaller föga förvånande med storleksangivelsen 4-6 mm för arten i fråga.


Tack till Hans-Erik Wanntorp för bekräftelse av artbestämningen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar