måndag 12 april 2021

I trädgården efter minneskortfiasko på sandstrand

Lördagen 3.4 drog jag ut på årets och vårens första allvarliga småkrypssök. Färden gick till en sandstrand några mil bort. Kände att jag ville ha en miljö där jag kunde tänkas hitta kryp jag normalt inte möter. Väl framme började jag rota i förna av al- och björklöv blandat med växtmaterial som havet spolat upp bland träden.

Ganska omedelbart hittade jag ett gäng röda kvalster som såg synnerligen intressanta ut. Jag lirkade ett av dem till lämplig plats, sparkade igång kamerautrustningen och började ta bilder... trodde jag en liten stund. Ganska snabbt noterade jag att kameran klagade på att den inte hade något minneskort. Det var förstås hemma i datorn.

Jag stod kvar på knäna vid förnahögen och stirrade tomt framför mig ett par minuter. Därefter gick jag sakta till bilen och körde hem. Hade ingen som helst lust att gå runt i området längre.

Dessutom har jag en idé om att vara restriktiv med bilkörande (CO2-utsläpp) för dylika ändamål. Just den biten kändes extra svår med tanke på det poänglösa körandet.

Väl hemma igen petade jag in minneskortet i kameran och gjorde en halvapatisk runda i trädgården. Särskilt inspirerat blev det aldrig och resultatet därefter.

En larv av någon flugbagge (fam. Canthardae). Köldhärdiga rovdjur som kan vara aktiva även om det är hyfsat kallt. 

En kortvinge vid namn Deliphrum tectum skakades fram ur samma lövansamling som flugbaggelarven. Det märks att tankarna inte var koncentrerade på själva fotograferandet.

Rejält skräpig blev den... och vete katten om inte en del av skräpet är plastfibrer?

Sista krypet, innan jag i min besvikelse över minneskortsglömskan, gav upp och gjorde något annat var denna ormhalsslända. Jag har inte satt mig särskilt mycket in i exakt vilka detaljer man bör se på för att artbestämma dessa larver, men jag får ett intryck av att det torde kunna vara Xanthostigma xanthostigma. Det är också den jag tidigare sett som vuxen i trädgården.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar