torsdag 15 april 2021

Vid en strand 11.4. Del 1 - Ljus förnalöpare och Laboulbeniales

I förra inlägget beskrev jag minneskortsblundern som saboterade en eftermiddag ute bland vårpigga småkryp på en sandstrand.

I går skrek synapserna att jag måste iväg dit igen för att dokumentera kvalstren och eventuella andra kryp man kan tänkas hitta i den miljön.

Jag dubbelkollade huruvida minneskortet satt i kameran flera gånger om. Kollade också så att jag hade laddade reservbatterier i väskan och drog sedan iväg.

Första anhalten var kanten av själva sandstranden och samma ställe där jag en vecka tidigare ägnade mig åt att banna min taknspriddhet. 

Våren är inte riktigt i full kraft än och viken i vilken sandstranden är belägen är ännu isbelagd. Inne bland träden är marken ändå bar och förnan har hunnit tina upp på ytan eftersom solen kommer åt att värma marken.

Första krypet under kameran blev denna skalbagge.

Den är ca 3,5 mm lång och heter Dicheirotrichus placidus, ljus förnalöpare. Får konstatera att jag kände  mig märkvärdigt rostig med MP-E65-objektivet och resultatet blev sisådär. 

Likt övriga jordköpare (fam. Carabidae) är den rovlevande. Ljus förnalöpare hittas - som namnet antyder - ofta i just förna och gärna i ganska fuktig miljö.

När jag i en skalbaggsgrupp (på fb) lade upp bilder av skalbaggen för bekräftelse av arten noterade snabbt ett par besökare att den är bärare av en parasiterande svamp. Det rör sig om ordningen Laboulbeniales som ofta tenderar hittas på just jordlöpare. Det finns dock flera som även går på andra skalbaggsfamiljer samt insekter ur andra taxomimiska grupper. I Finland verkat för närvarande drygt 80 arter vara konstaterade enligt Huldén 1983. Laji.fi har dock endast 71 arter listade.

Här ovan syns en på pronotum och en på täckvingens kant.


Tack till Niclas Wahlgren som noterade svampen och till Stefan Phalagorn som bekräftade och pekade på fler (varav vissa aningen osäkra - det är trots allt en del skräp på skalbaggen också)!


Referenser:

Larry Huldén
Karstenia 23: 31-136. 1983


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar