torsdag 29 april 2021

Bådaviken 17.4. Del 6 - Skogshuggspindel

Gnaphosa montana. Skogshuggspindel. Bådaviken, Nykarleby, Finland
Spindeldjuren avlöser varandra i denna inläggsserie från ett lördagsbesök vid Bådaviken.
Här kommer vi till en spindel min hjärna spontant benämnde Gnaphosa montana - skogshuggspindel. Kort därefter började tvivel sippra ut ur pannloben och in i resten av hjärnan eftersom skogshuggspindel generellt är mera knuten till barrskog.

Skogshuggspindel är en vanlig art och den påträffas lite här och där. Mitt tvivel handlade om arten G. nigerrima (sumphuggspindel) som teoretiskt skulle kunna gilla Bådaviken. Sumphuggspindel har jag dock aldrig haft framför korpgluggarna och har därför ingen erfarenhet av hur den "känns". 

Sumphuggspindelhonor blir uppemot 9 mm och den fotograferade spindeln var kring 11 mm. Det talade ändå för G. montana som är en mer storvuxen art. Spindeln "känns" också som just skogshuggspindel i enlighet med hur jag uppfattar dem.

Efter konsultation i en spindelgrupp känns det nu tryggt att återgå till ryggmärgsreflexernas val - alltså skogshuggspindel.

Hade ju varit prima att dokumentera undersidan, men det bidde inget av det. Dessutom smet spindeln i samband med sista fotografiet eftersom jag råkade trycka till en halvlös barkflaga på stället där den satt.

Aningen lustigt att det här är första inlägget med skoghuggspindel här på bloggen med tanke på hur länge bloggen funnits samt hur vanlig spindeln egentligen är. Det berättar en del kring hur man liksom aldrig blir klar med dessa tusentals olika småkryp.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar