lördag 16 juli 2022

Parasitellus sp.

I samband med räddning av småkryp ur ett av trädgårdens växthus passerade en humla mitt lilla tillfälliga fotofängelse bestående av en liten plastkopp på vilken jag placerar ett UV-filter som lock. Bilderna på humlan (ljus jordhumla) blev dassiga och publiceras inte här, men ett av humlans kvalster ramlade tyvärr av i den lilla behållaren. Jag hade inte mitt MP-E65 tillgängligt och nyttjade bara Laowa-gluggen vilken egentligen inte alls är tillräcklig för så här små kryp.

Eftersom det här kvalstret i princip blev dödsdömt när det tappade taget borde jag förstås ha samlat in det för närmare granskning i mikroskop. Av någon outgrundlig anledning blev det inte gjort.

Här finns lite mer om kvalstren i släktet Parasitellus och deras relation med humlor.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar