tisdag 26 juli 2022

Trädgårdskogssniglar

Trädgårdsart nr 716 gled på kvällen 19.6 fram över regnvåt mossa i de skuggigare delarna av trädgården.
Snigeln är Arion fasciatus, parksnigel.

Det är i alla fall så jag skulle vilja skriva. Men artbestämningen är det lite si och så med. Finns väl en liten risk att det kan vara en blek brun skogssnigel, Arion fuscus
Tack till Jonas Roth som hjälper mig att "tro" i det här fallet och jag ska med skakiga knän faktiskt räkna in denna som parksnigel i nuläget.

Parksnigel är aningen sydlig av sig och observationerna är märkbart glesa på den här breddgraden. Det är dock en människospridd art och sålunda ett föga märkvärdigt fynd. 

Jag har ofta sett skogssniglar med den här färgskalan tidigare men eftersom min fokus inte varit så värst blötdjurskoncentrerad förrän det senaste året har jag heller aldrig riktigt kollat noggrannare och bara slappt tänkt att det handlar om bleka individer av brun skogssnigel. 

Nedan en för trädgården typiskt färgad brun skogssnigel.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar