onsdag 31 mars 2021

Bådaviken 28.3. Del 2

Läste du del 1 i denna två delar långa miniserie?
Om inte... klicka på länken, läs och återkom.

Av någon anledning fick jag för mig att ta makroutrustning med i väskan när jag åkte ut till Bådaviken i söndags. Visserligen trodde jag aldrig att den skulle komma till användning eftersom det bara handlade om ett kort besök för att kolla isläget och snömängden.

Har du läst det här inlägget från 7.2 där jag ordade en smula om ett antal björkar som gav vika under en höststorm?
Om inte... klicka på länken och återkom.

När jag passerade en av de mindra rotvältorna - en björk vars stam sågats av vid stigen ut till fågeltornet - hade jag plötsligt en snabblöpare i ögonvrån. Spindeln satt längst ut på sågytan och försökte antagligen komma åt en gnutta solvärme. 

Givetvis blev det läge att riva telegluggen av kamerahuset och montera makroobjektivet i stället.

Visst var det Philodromus poecilus, lavsnabblöpare!

Om du inte läst det här inlägget där jag beskriver mitt fynd av denna art ute vid Bådaviken så tycker jag du ska läsa det.
Som uppföljning när jag försökte hitta adulta exemplar är här ytterligare ett inlägg man kan kolla.
Tyvärr lyckades jag inte hitta adulta individer efterosm jag hade en liten "lucka" i besöksfrekvensen och förmodligen hade de då redan parat sig "försvunnit" in under bakrflagorna för att vakta ägg - om dessa alls vaktar sina ägg. Hur som helst hittade jag dem aldrig igen den sommaren. Antagligen kunde jag har försökt spana senare under sensommaren för att eventuellt hitta ungar eller juveniler. 

Förra året hittade jag inte en enda på just björk. Dessutom är det har fyndet ungefär 150 meter från det ganska koncentrerade ställe där jag förra våren hittade dem på ett ganska koncentrerat område och enbart på stående döda (eller döende) alar. Jag letade då också på många björkar och levande alar utan resultat. Det är dock både observerat (på annat håll) att de faktiskt finns på andra lövträd än just al. Problemet är förstås att de är så förtvivlat svåra att få korn på när de sitter på bark Dessutom är de coola och sitter ofta stilla även om man för med handen intill trädstammarna för att skrämma dem till lite rörelse.

Jag sökte förstås även nu efter fler lavsnabblöpare i närheten av det nya fyndet. Den sökningen gav föga förvånande inget resultat. Det var trots allt en smula kyligt och solen höll på att försvinna bakom ett molntäcke. Med andra ord var det bara ren flax att jag råkade få ögonen på denna. Tur jag hade makroutrustningen i väskan!

Varför ordar jag så mycket om den här spindeln?
Ifall du undrar över det så har du inte läst inlägget där jag skrev om då jag först hittade dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar