tisdag 30 mars 2021

Bådaviken 28.3. Del 1

Hej och hopp!
Det årstidsväxlar för fullt där ute. Här på bloggredaktionen är allt möjligt annat än inläggsproduktion i fokus.
Visserligen är den fokusen till stora delar djur-centrerad på alla tänkbara sätt, men inget av det är bloggmaterial (än).

I söndags (28.3) släppte jag ritplattan och referenslitteraturen, stängde datorn, drog på mig ett par byxor, gränslade cykeln och letade mig ut till Bådaviken för inspektion. 

Sångsvanarna har rört sig i Österbotten ganska många dagar redan men de två på bilden ovan var min första svanobservation för året.

Gråtrutarna började skrika vår för några veckor sedan. Självfallet måste en sådan få komma med i bloggens första riktiga - om än korta - vårrapport.

Snön ligger än så länge kvar på de flesta ställen här i trakten. Täcket är väl ungefär 10-30 cm beroende på plats. Smältningen går trots allt snabbt eftersom snötäcket blev luftigt och fluffigt denna vinter.

Nere bland vassen spankulerade en ensam trana - givetvis också den första framför mina ögon den här våren. 
I övrigt var det lugnt. 
Isen ligger självfallet kvar såväl i viken som på fjärden utanför.

Besöket ute i Bådaviken bjöd på en liten överraskning. 
Den meningen får bli klipphängare inför nästa inlägg.


2 kommentarer:

  1. Hej på dig!

    Klipphängare - jag började skratta för mig själv har framför datorn, så fånigt det låter trots den mycket korrekta översättningen.

    Ser att våren kommit längre här i Mälardalen, vi har inte haft mycket snö så den försvann snabbt. Vi har alltid några par tranor här nere på gärdena och dom anlände för ca 3 veckor sedan. Kul med dessa mäktiga fåglar som brukar lågflyga över mig i trädgården. Väntar på bofinken..

    Isen har väl inte gått ännu på Torsöfjärden?

    Ha det gott i vårens tid!

    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Fån söndagen och fram tills i dag (onsdag) har snön minskat i riktigt rask takt. Det är väl iofs inte så varmt här, men det till trots är marken allt mera bar för var dag.

      Jag spanade inte ut genom Alörshålet så att jag såg Torsöfjärden, men det borde vara is där än. Antar att isen ännu sträcker sig utanför torsön också. Men isen har snabbt blivit sämre de senaste veckorna.

      Önskar även dig en fin vår
      ... och glad påsk!

      Radera