torsdag 26 maj 2022

Storsand 13.5. Del 3 - Brynkrabbspindel

Jag söker krabbspindlar.

Krabbspindlarna är spindlar som inte hittas när man letar efter dem. De dyker således upp enbart när man inte letar. Men några brynkrabbspindlar, Xysticus audax, var vid Storsandsbesöket 13.5 ändå undantaget som bekräftar regeln... eller hur det där uttrycket nu egentligen blir i nämnda fall. Tror jag fintade bort mig själv i resonemanget.

Jag vill väl egentligen inte använda ordet problem, men... ja... problemet... är att jag inte söker just brynkrabbspindlar. Aldrig är man liksom riktigt nöjd.

Brynkrabbspindlar har jag gott om observationer och dokumentation av. Arten är en av de vanligare krabbspindlarna på de platser där jag jag tenderar spana runt. Fler bilder av variabla arter är dock aldrig fel. 

Honan här ovan är vuxen. Hon har av någon anledning tappat två ben men ser ut att ha ägg i bakkroppen och lär troligen dra sig lite avsides för att sköta om dem så småningom. Skulle hon fortfarande vara sugen på en bit mat klarar hon säkerligen även att jaga och fånga byte.

Honan i bilden ovan är subadult och har alltså ett öms kvar innan hon blir vuxen.

Slutligen tre bilder på en juvenil brynkrabbspindel.

Sedan kan jag tillägga att Storsand är ett behagligt ställe att vistas på. Det är allmänt "bekvämt", avslappnande och ett ypperligt ställe för lite rensning av hjärnan när den behöver få miljöombyte efter många, långa dagar hemma vid ritbordet. Att inte hitta det man söker, men att kanske hitta något annat spännande i stället, är alldeles okej det också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar